Det nya året

Så har det nya året infunnit sig. För första gången i år skriver jag 2015, vår nya tid.

Firandet var trevligt. En vän med familj besökte oss i vårt fritidshus norr om Stockholm. Stillsamt med mat och trevliga samtal. Inga nya insikter, men likväl en gemenskap som fick bli inledningen på det nya året.

För att knyta an till inlägget innan kan jag berätta om de löften, eller målsättningar, jag formulerat inför detta år. Åter igen är mer meditation en önskan (ett löfte?). För några dagar sedan slog det mig att den känsla jag upplever som mest givande är de tillfällen då meditationen faller på plats. De korta ögonblick då här och nu manifesterar sig i ett avslappnat ljus med en expanderad upplevelse av vad som är jag. Det är lätt att tappa upplevelsen genom att reflektera över hur bra den är, varje tanke blir ett steg bort ifrån den direkta förnimmelsen. Varav, kort och gott – meditera mer.

En annan målsättning är att skriva poesi. Eller snarare att skriva kreativt. Målet är att sätta namn på känslor och att formulera mig i skrift så att jag i tal kan uttrycka mig bättre och mer effektivt. Kanske ger det pretentiösa inslaget i denna post en inblick i min ansträngning att arbeta mot detta mål. Om det fungerar lämnar vi till läsaren att avgöra.

Ett tredje mål är att avsexualisera min tankar. Inte i asketisk mening, utan snarare i hushållsmässig. Sex är en viktig del av livet, men driften har en aktiv komponent som lätt tar större plats än naturligt berättigad. I och med att det finns, åtminstone i teorin, en offentlig aspekt med denna blogg så undviker jag mer detaljerade beskrivningar av denna målsättning.

I nästa inlägg hoppas jag presentera en mer detaljerad handlingsplan för att kunna uppnå dessa tre mål.

Tills dess, simma lugnt och gå i frid.

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a comment