Tidens varv

Ytterligare ett nyår närmar sig med fart. Eftersom ett av mina första inlägg här på bloggen handlade om löften och nytt år kan det vara av intresse att sammanfatta utfallet nu när ett nytt år bultar på dörren.

Det var i princip tre saker jag ville arbeta mer på under detta år; meditera mer, programmering och nytt yrke.

Meditationen har utvecklats. Istället för att sitta en halvtimme på morgonen har jag delat upp sittandet i två intervaller på vardera tjugo minuter. Ett på morgonen som tidigare och ett kvällstid innan jag lämnar kontoret (på damernas toalett..). Har varit hyfsat konsekvent med meditationen i Italien. Som vanligt blir sittandet lidande när jag reser, men har till och med suttit ett par gånger i Sverige (kom hit för ett par veckor sedan).

Programmeringen har väl gått sådär. Eventuellt har jag lärt mig lite mer C++ sedan inlägget för ett år sedan, men det är i sådana fall marginellt.

Nytt yrke. Är fortfarande postdok. Inatt hade jag dock en dröm om att jag inte fick en ny tjänst (postdok) och känslan var rätt OK. Det fanns ett inslag av obehag, men det var mest i form av att jag behövde ta tag i att finna en ny karriär. Det vill säga, att orka motivera mig själv till ansträngningen.

För någon månad sedan skickade jag ut ett stort antal ansökningar för nya forskartjänster och väntar fortfarande på svar. Borde få höra något inom ett par veckor. Får se vad som händer. Just nu ger jag mig själv 50/50 att jag får något erbjudande. Eftersom jag är extremt sugen på att flytta hem till Sverige så lutar det åt att jag tackar nej till något utanför rikets gränser.

Jag har pratat med en vän om att skriva en lärobok i matematik (med vissa exotiska inslag). Han har kontakter inom Bonnier och utsikterna ser mycket goda ut, speciellt med tanke på att det var hans förläggare som kom med förslaget. Vem vet, kanske är det här dörren till en ny framtida riktning?

Förhoppningsvis kommer ytterligare ett inlägg innan nyår där jag lägger fram önskningar och planer för det nya året.

Stay awake.

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

