Medkänsla

Det var en sak jag glömde i det tidigare inlägget: medkänsla och empati.

Ska sanningen fram så är jag en rätt kall och empatilös person. Det är något jag skulle vilja ändra på. Genom att försöka se mig själv i andras situation så hoppas jag kunna bli mer empatisk. Första steget blir alltså att öva på inlevelseförmåga.

Empati, samvete och medkänsla är alla aspekter av en högre emotionell medvetenhet.

Jag upplever att jag är fri i tanken men kall i känslan.

Nu till något annat. Är det någon skillnad mellan att vara andlig och spirituell? Från en snabb synonymsökning på Google:

Andlig: själslig, mental, psykisk, inre, själs-intellektuell, själs-förståndsmässig

Spirituell: kvick, fyndig, rolig, underhållande, vitsig, gallisk

Andlig har mer fokus på inre kvalitéer medan spirituell mer är en yttre egenskap, åtminstone om man ska lita på ovan synonymordbok (http://www.synonymer.se). För mig har dessutom andlig en mer religiös innebörd. Givetvis utan någon som helst specifikation på vad för sorts religion det handlar om. Kanske har det något med vår kristna tradition att göra. Den heliga anden, den heliga Fadern och så vidare är ju alla kända begrepp som kan associeras med anden, indirekt andlighet. På något sätt förutsätter ordet andlig en högre verklighet. Det finns en strävan i ordet som inte riktigt återfinns i spirituell.

Tidigare har jag tänkt på mitt inre strävan i termer av spirituella arbete och utveckling. Andlig utveckling och strävan är en bättre beskrivning på vad jag faktiskt känner. Jag hör till den få, eller åtminstone tystlåtna, skaran fysiker som faktiskt är övertygade om att en högre andlig dimension existerar. Det är få saker i mitt liv jag är så säker på som detta.

 

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

