The little devil in me

Ni ska veta att jag försöker låta bli, men ibland kan jag bara inte undvika att gotta mig åt andras elände. I det här fallet gäller det Zlatans uttalande

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/zlatan-trott-pa-att-jamforas-med-damer_8851520.svd?sidan=1

där han bland annat säger

När jag kommer ut i Europa jämför de mig med Messi och Ronaldo. När jag kommer hem jämför de mig med en damspelare. Ska jag behöva skämmas för att vara en svensk fotbollsspelare?

Givetvis svallar känslorna starka i det svenska medieetablissemanget efter ett uttalande som detta. Dumt, förnedrande och nedtryckande är några av de kommentarer som ventileras.

Det roliga i situationen är givetvis det syntax error som inträffar i den mediesvenska tankeverksamheten. Zlatan är ofta det praktexempel man använder sig av då mångfaldens förträfflighet skall proklameras. Uttalanden som det ovan står givetvis i kontrast till den politiskt korrekta bild som eftersträvas, varav viss intellektuell friktion uppstår.

Å ena sidan ska hans insatser berömmas, ofta på andra grunder än att han är en skicklig fotbollsspelare, och å andra sidan ska han också fördömas. Balansgången är hårfin och underhållningen total.

God fortsättning! 🙂

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

